Wednesday, April 28, 2010

Cerpen 1 : Lelaki Misteri Berlumuran Darah !!



“Muaz, bangun! Dah lewat ni. Dah dekat pukul 3 pagi, tadi kau cakap nak siapkan tutorial tu malam ni jugak.”

Rahman bersuara keras sambil bersungguh-sungguh menggoncang tubuh rakan sebiliknya yang terkulai kaku diulit mimpi. Jika diikutkan hati nakalnya, mahu sahaja tubuh kurus rakannya itu ditolak terus dari katil jatuh menyembah bumi sambil menantikan reaksi menarik yang bakal dipersembahkan pemuda Melaka itu. Tapi dia sedar, bergurau pun ada batas-batasnya.

“Eh,betul ke Man? Kan aku dah cakap kejutkan aku sebelum pukul 11? Macam mana ni? Dah pukul 3 eh?”

“Kau ni pakai je jam mahal-mahal, time mandi pun tak bukak, tapi malu nak tengok jam kau tu dah pukul berapa sekarang. Baru pukul 10.30 la”

Rahman membalas bersahaja sambil berlalu ke compartment bersebelahan menyambung kerjanya yang tertangguh.

“Hai,bape kali aku nak cakap? Jam yang aku pakai ni rosak, sebelum beli lagi dah rosak. Tapi sebab aku dah terbeli so aku pakai je la, tu pasal time mandi pun aku tak bukak. Sebelum ni pun kalo orang tanya aku bedal je pukul berapa pun sambil buat-buat tengok jam kat tangan ni.”

“Ada aku kesah ke ko bagitahu sume ni?”

Rahman membalas pendek sambil melontar riak wajah straight face lookingnya kearah Muaz. Sukar untuk meneka perasaan sebenar budak kacamata ini kerana jika dia gembira, letih, terkejut walhal mengantuk sekalipun; riak wajahnya tetap sama. Rileks dan penuh ketenangan. Respon bersahaja Rahman itu menyebabkan Muaz tiba-tiba diundang rasa ingin ketawa dengan gelagat rakannya itu. Dia tahu walaupun kadang-kadang Rahman agak sukar melakar senyuman diwajahnya, tapi rakannya ini lah yang selalu membantunya dan sentiasa ada di saat-saat dia memerlukan tanpa sebarang keluhan.

Selepas ke tandas sebentar untuk berwuduk dan menyegarkan diri, Muaz terus ke meja tulisnya lantas mencapai sebatang pen sambil mencari-cari helaian kertas tutorial yang ingin disempurnakannya malam itu juga. Namun lembaran kertas yang dicari-carinya gagal di kesan. Sudah berkali-kali buku-buku yang tersusun di meja dibelek satu persatu penuh teliti. Namun hampa.

“Man, ko ada nampak tak kertas tutorial aku kat atas meja ni? Rasanya aku letak kat sini petang tadi”

“Jangan tanya aku, aku tak sedar pun kewujudan ko petang tadi kat bilik ni, atau pun lebih tepat, aku tak nak sedar pun kewujudan ko kat bilik ni petang tadi. Hahahahaha”

Rahman membalas bersahaja dengan niat mengusik rakannya itu. Tapi seperti biasa, riak wajahnya masih tidak berubah walaupun perkataan ‘hahaha’ terpacul dari mulutnya penuh bertenaga. namun setelah mendengar pertanyaan Muaz itu, Rahman bingkas sahaja bangun dari tempat duduknya untuk membantu menemukan helaian-helain kertas itu.

“Aih, aku rasa aku tertinggal kat SMAWP la kertas tu, masa kelas petang tadi. Adoi!! Jauh la pulak nak pegi amik”

Muaz mengeluh sambil menumbuk genggaman tangan kanannya bertemu tapak tangan kirinya penuh kegeraman.

“Cakap la ko takut, kan senang. Nak aku temankan ke pegi sana? Jom.”

“Hahahaha. Mana ada aku takut, buat malu je join silat kalo aku ni masih penakut.”

“So, ko nak cakap orang yang join silat ni asal dia penakut la? Dan mereka cuba untuk tak nampak penakut sebab tu  join silat?”

“Dah la Man, layan ko maka kosong la markah tutorial aku”

Muaz mendengus seperti mengalami kekalahan berderetan.

“Rilek la, marah ke? Jom la aku temankan.”

Rahman membalas memujuk penuh keikhlasan. Tapi ekspresi wajahnya tetap sama.

“Haha. Tak ade lah. Aku pergi sendiri. Ko pegi la sambung keje ko tuh. Lagipun aku ingat nak singgah bilik kawan jap nanti”

“Ok la kalo macam tu. Baik-baik jalan. Hati-hati. Jangan duduk lama-lama sangat kat sana. Ada apa-apa call aku.”

“Aku nak pegi SMAWP je, bukan nak pegi Makkah buat umrah. Ish, ko nih. Ada nak pesan ape-ape lagi? Nak buat kenduri selamat ke dulu? Haha”

“Pape la Muaz, emm.. Tak kesah…”

                                       **********************************************


Suasana sunyi SMAWP 3; bangunan paling usang di bumi kampus UIA ini diganggu derapan tapak kaki seseorang sayup-sayup kedengaran semakin menjelas. Dalam kemalapan malam berbalam-balam, tercacak susuk tubuh Muaz menghampiri pintu bilik berlabel S3013 yang terletak agak jauh di hujung blok usang itu. Sudah pasti keadaan bilik itu juga lebih gelap berbanding bilik-bilik yang lain.

“Adoi, TNB buat lawak pulak malam-malam macam ni tak de elektrik kat blok nih. Masa aku tak nak datang sini malam-malam, elok pulak lampu terbukak.”

Muaz mengomel seorang diri menyesali keadaan lampu pendaflour bilik itu yang gagal berfungsi dek ketiadaan bekalan elektrik yang disalurkan ke blok itu seperti biasa. Dalam kegelapan malam itu, Muaz meraba-raba mencari kertas tutorialnya di kerusi yang dia duduki sewaktu kelas pada petang tadi.

“Cari apa tu ha!?”

Jantung Muaz ketika itu seakan-akan diragut kerana terlalu terkejut mendengar suara garau lelaki yang datang entah dari mana. Tak disedari dirinya jatuh terduduk pada salah satu kerusi yang tersusun rapi di dalam bilik itu. Sekilas pada waktu itu, ayat-ayat suci Al-Quran mula mewarnai benak fikirannya. Dalam beberapa ketika, ketika matanya yang sengaja dipejamkan tadi dibuka perlahan-lahan, suara itu kembali berbunyi.

“Kamu cari kertas ini ke?”

Kali ini Muaz sedikit lega apabila mendapati suara itu milik seorang lelaki pertengahan umur yang berdiri gah di depannya.

“Er,iya pak cik. Maaf, saya terkejut tadi. Er, macam mana pak cik tahu saya cari kertas ini?”

Muaz menyusun perbualan sambil tangannya menahan geletar dek kejutan sebantar tadi yang belum reda seraya menyambut helaian kertas yang dihulurkan lelaki itu.

Tiba-tiba lelaki itu menyeringai sambil menampakkan giginya yang agak tajam berwarna putih kemerah-merahan. Seraya lelaki itu ketawa dan saat itu Muaz mula enggan mempercayai apa yang dilihatnya.

Setelah diyakini dengan teliti, dia pasti dengan penglihatannya. Baju lelaki itu berlumuran cecair merah pekat yang masih segar seakan-akan ada sesuatu yang ngeri baru sahaja berlaku sambil dia mengharapkan perkara itu tidak sama dengan apa yang bermain dalam fikirannya. Ketika itu juga baru dia sedari, kertas yang baru sahaja diterimanya memang tidak syak lagi kertas yang dicari-carinya tapi helaian-helain itu juga disaluti dengan warna kemerahan.

“Maaf pakcik,boleh saya tanya, kenapa dengan baju pakcik tu?”

Muaz memberanikan diri bertanya sambil seolah-olah cuba menyorokkan kertas di tangannya kebelakang apabila dia menyedari lelaki itu masih tegak berdiri asyik mengawasi gerak-gerinya.

“Hehehehehehehehehe….. Anak muda hai anak muda. Kenapa kau seolah-olah takut melihat pakcik? Hahahaha… Tak pernah pula pakcik jumpa budak yang ramah tiba-tiba kaku seperti kamu. Hahahaha”

Lelaki itu membalas pertanyaan Muaz berselang-seli dengan tawanya yang cukup menyeramkan. Sambil itu dia cuba merapati selangkah demi langkah menghampiri Muaz yang masih kaku tidak berganjak. Ketika itu teringat pesanan Rahman kepadanya.

“Ok la kalo macam tu. Baik-baik jalan. Hati-hati. Jangan duduk lama-lama sangat kat sana. Ada apa-apa call aku.”

Hatinya berbisik. “ Ini ke yang kau maksudkan Man?”

Semakin lelaki itu mendekati, Muaz mula mula tersedar seperti ada satu tamparan kesedaran hinggap di pipinya. Dia mula menyusun langkah menjauhi lelaki itu dengan penuh hati-hati. Penuh waspada.

“Ah! Jangan takut. Allah saja yang layak ditakuti. Sesungguhnya Dia bersama aku!!”

Fikiran Muaz meniup sedikit kekuatan hatinya untuk berdepan situasi itu sambil mulutnya mula berbisik mengalunkan ayat-ayat suci yang terlintas di benak akal kesedarannya. Lelaki itu masih melangkah lemah seolah menjingkit-jingkit mendekati.

Ketika lelaki itu mendekati, sekilas cahaya lampu jalanan di luar bilik menyimbah tubuh lelaki itu.

Muaz benar-benar tidak percaya dengan apa yang dilihatnya kali ini.

Sebentar tadi dia benar-benar yakin pakaian lelaki itu berlumuran dengan darah. Tapi apabila pandangan kali kedua ini singgah kearah lelaki itu, darah itu seolah-olah tidak pernah ada. Hilang sama sekali.

Dia yakin akalnya masih waras. Derianya masih tajam. Hatinya masih kukuh padaNya. Sekali lagi Muaz memberanikan diri bertanya kepada lelaki tadi.

“Maaf pakcik saya nak tanya. Kalau tak silap saya, saya macam nampak baju pakcik tadi penuh dengan cecair macam darah. Err..tapi nampak macam dah bersih pula sekarang.”

Lelaki itu membalas dengan senyuman penuh misteri.

Dan lelaki itu mula mengangakan mulutnya.

“ Hahahahahahahaha… Itulah kau budak, kau tak pernah gunakannya bukan? Kau tak pernah gunakannya”

Segunung persoalan memenuhi fikirannya.

“Guna? Guna apa? Apa kaitan benda pakcik ni maksudkan dengan baju yang berlumuran darah tadi?”

Muaz berbisik penuh tanda tanya. Lelaki tadi menyambung kembali kata-katanya sambil tersenyum.

“Hahahaha..Ini lah keajaiban serbuk pencuci DAIA!! Hanya dengan sesudu sukatan , pakaian anda akan kembali bersih seperti sedia kala."

"Darah? Lumpur? Kotoran degil?"

"Bukan masalah lagi. DAIA!! Lupakan yang lain”

“Cis!”

Muaz mengeluh sambil menggenggam buku limanya erat-erat.


-tamat-


                                   ********************************************
                                                              tempat kejadian
                                    ********************************************

5 comments:

  1. adeyh! cerita saspen tapi poyo tol! ni DAIA bayar berapa byk nie?cehs!haha

    ReplyDelete
  2. haha.. aq dpt bekalan free sabun Daia! baru2 ni.. so aq abadikan la trima kasih aq ni dlm bntuk cerpen.. xpe fathi, pasni aq buat cter seram btol2.. ko watak utama..

    ReplyDelete
  3. mantap citer..huhu

    ReplyDelete
  4. agk mntap citer...
    perghh gune nme member utk meng'ekpresikn' bakat, suatu yg hrs dilakukn dgn berhati2 krn boleh men'contengkan' bengang yg disusuli gelak tawa tahap dewa...
    good piece of work!

    ReplyDelete
  5. nasib baik ending mcm ni.. kalo x, mmg slalu ar ponteng kelas kt smawp pas2 ni

    ReplyDelete