Thursday, February 16, 2012

Wirawati yang Tak Didendang

Assalamualaikum wbt.

Hati ini sungguh tertarik dengan isi kuliah yang disampaikan Madam Haliza Hasan pagi tadi. Ternyata benar, subjek Community Health Nursing 1 terlalu luas untuk dikupas dan dirungkai satu persatu. Biarpun wajah aku kekal layu di dalam dewan kuliah dengan wajah tanpa senyuman, jauh beribu batu aku begitu tertarik dengan isi yang disampaikan beliau.

Begitu banyak yang disampaikannya melalui beberapa siri topik perbincangan yang didewasakan.

Aku tertarik dengan satu perkara.

Jururawat pertama di dunia.

Satu dunia kejururawatan kenal siapa itu Florent Nightingale. Dia wirawati dunia barat. Jururawat tersohor. Ya, harus kita contohi dan teladani.

Tapi pesan Madam Haliza tadi, jangan lupa
Rufaydah al-Aslamiyah. Dia jururawat terawal tetapi kisahnya tidak direkodkan dengan baik.

Dia adalah...

Wirawati yang tak didendang.


Mendengar kata-kata Madam Haliza sebentar tadi, aku mula terkenang betapa jalan yang aku lalui sekarang begitu mendekatkan diriku dengan sirah Rasulullah s.a.w.

Rufaydah al-Islamiyah wanita berani menjadi jururawat Muslimin, yang mendirikan khemah dimedan perang.

Dan khemah itulah 'hospital' pertama umat Islam.

Siapa yang dirawatnya?

Tidak lain tidak bukan para Mujahidin yang berjuang di sisi Rasulullah s.a.w dan baginda sendiri.

Ya, benar. Ilmu aku begitu cetek untuk berbicara tentang bidang kejururawatan. Apatah lagi untuk menentukan siapa jururawat pertama? Siapa jururawat terulung? 

Tapi bagiku itu tidak penting. Kerana hati aku kemas mengatakan Rufaydah al-Islamiyah adalah  jururawat yang terawal.

Ketika seisi dewan kuliah sedang mendengar kata-kata Madam Haliza, dan beberapa sahabat ku turut sama berbicara melontarkan pendapat. Ketika itu, beberapa lagi nama wirawati Islam singgah di benakku.

Ummu Aiman dan Ummu Amarah.

Ummu Amarah begitu hebat menghunus pedang bersama angkatan mujahidin di medan perang. Ya, dia seorang wanita. Wanita yang berani.

Ummu Aiman?

Dia ibu angkat kesayangan baginda Rasulullah. Dia tidak berdaya untuk berperang, tetapi turut sama dalam peperangan Uhud dan Khaibar.

Untuk apa?

Untuk tampil sebagai jururawat, yang memberi rawatan kepada tentera Islam yang tercedera. Yang juga menjadi jururawat luka anak yang dikasihinya; Muhammad s.a.w.

Aku tersenyum seorang diri di dalam dewan kuliah. Dan aku berpusing ke belakang. Memerhati ke serata kelas. Ya, aku lelaki dalam jurusan kejururawatan. Dikelilingku begitu ramai wanita. Sejenak aku terfikir, ya Allah mungkinkah antara mereka ini bakal menjadi wirawati seperti Rufaydah al-Islamiyah dan Ummu Aiman?
 
Jika benar, aku cukup berbesar hati turut sama dalam bidang ini. Sesungguhnya bidang ini bidang yang mulia. Bukan Madam Haliza sahaja yang mengatakannya, tetapi semua pensyarah-pensayarah ku disini mengatakan perkara yang sama.

Dan itulah juga kata-kata ibuku.

No comments:

Post a Comment