Monday, June 21, 2010

Cerpen 2: Antara Kelapa & Kurma



Matahari mengucapkan selamat tinggal ketika sang bulan hadir bertamu mengubah umur suasana. Sayup-sayup kedengaran azan berkumandang seperti lazimnya diiring paluan geduk memberi isyarat kepada semua hambaNya mempersiap diri menyembah tuhan. Di sebalik kegelapan malam yang semakin gelita, sekumpulan anak-anak desa berjalan bersama-sama jamung yang bertukar tangan silih berganti menuju destinasi yang satu sambil menjinjing naskhah Al-Quran masing-masing. Menuju tempat di mana mereka berkumpul bersama-sama sambil menghabiskan usia malam menagih ilmu tinggalan Rasulullah s.a.w  daripada seorang ulama’ yang digelar ustaz.
Pengajian tentang tata tertib Al-Quran daripada segi hukum tajwid dan tarannum serta qiraatnya, selok belok fekah bicara agama, sehinggalah huraian rentetan sirah rasul yang mulia menjadi hidangan rohani anak-anak desa ini dalam menempuh hidup seharian di bumi waqafan milik tuhan. Seperti biasa, tuan guru itu senantiasa menyambut pelita-pelita agama itu di muka pintu pondok usangnya bersama-sama secangkir senyuman menghiasi wajah lemahnya yang dipanjat usia. Penuh ikhlas, penuh bersyukur.
“Assalamualaikum ustaz.”
“Waalaikummusalam anak-anak. Jemputlah semuanya naik.”
Sahut si ustaz itu penuh rasa sayang. Mereka semua, laki-laki dan wanita sama-sama mendirikan solat fardhu berjemaah di bawah sinaran lampu minyak tanah yang dijaga rapi menerangi gelita malam di pondok itu. Selesai berjemaah beserta wirid dan doa yang diaminkan, halaqah dibentuk menandakan medan majlis ilmu bakal dimulakan. Malam itu, mereka memperdengarkan alunan qiraat Al-Quran bawaan imam A’asim al-Khufi penuh penghayatan diikuti perbincangan fekah tentang soal ibadah haji.
********************
Kebiasaannya setiap murid dalam tempoh sebulan, mereka akan memilih satu malam untuk membawa buah tangan kepada ustaz mereka sebagai tanda penghargaan kecil-kecilan terhadap susah payahnya ustaz itu menabur bakti kepada mereka tanpa meminta sebarang bayaran. Malam itu selepas tirai pengajian dilabuhkan, tradisi itu sekali lagi dijalankan. Berbagai bentuk buah tangan dihulurkan kepada tuan guru mengikut kemampuan dan latar belakang keluarga masing-masing dipersembahkan.
Pelbagai bentuk penghargaan yang dihulurkan malam itu. Ada yang menghadiahkan keperluan dapur seperti beras, garam dan gula; ada juga yang mempersembahkan hasil tanaman ladang keluaraga. Salah seorang daripada mereka; Faqih yang hidup miskin hanya mampu memberikan sebiji kelapa muda yang dipetiknya petang tadi.
Faqih memang berbeza berbanding rakan-rakan yang lain. Sudahlah anak muda ini miskin dan hidup sebatang kara, dia juga merupakan pelajar yang paling lemah akalnya dalam kalangan anak-anak muda itu. Bukan kerana dia malas malahan tidak keterlaluan jika disimpulkan dialah yang yang paling tekun menuntut ilmu serta sangat-sangat menghormati guru dan rakan sepengajian. Faqih memang sangat mahir dalam melakukan kerja-kerja kampung tetapi ketajamannya di medan ilmu sedikit tumpul. Namun dia tidak pernah kesal. Apatah lagi merungut dengan kekurangannya itu.
*********************
Malam semakin kelam merangkak dihiasi gemilau cahaya bulan yang bergemerlapan. Langkah-langkah kaki anak-anak itu semakin maju menuju pulang ke teratak kediaman masing-masing. Ketika itu Faqih cuba mempercepat langkah ingin menyaingi Safuan; pelajar yang paling pintar di antara mereka.
Ketika dirinya sejajar dengan Safuan sambil mengangkat jamung tinggi-tinggi di tangan, Faqih dengan penuh hemah menyapa rakan pengajiannya itu.
“Menarik betul pelajaran malam ini ya Safuan?”
“Ya, memanglah.”
“Tapi aku kurang fahamlah beberapa perkara. Soal berkait dengan….”
“Kalau kau tak faham, tanya lah ustaz. Buat apa bincang di sini!”
 “Oh, ya. Maaf.”
Lagak  Safuan begitu sombong setiap kali Faqih cuba mendekatinya. Bukan sahaja setiap pertanyaan atau sapaan Faqih sentiasa dilyan dingin malah sering kali juga Safuan memperkecil kemampuan rakan sepengajiannya itu.
“Tapi boleh aku tanya kau sesuatu?”
“Apa?! Kalau aku jawab pun, macamlah kau tu pandai sangat untuk faham penerangan aku!”
“Maaf. Tapi aku cuma nak tanya macam mana agaknya kita nak pergi ke Mekah? Itu saja.”
“Bodohlah kau nih! Kau kan hari-hari panjat pokok kelapa, takkan tak tahu?”
“Eh? Kenapa? Apa kaitannya?”
“Senang saja nak ke Mekah. Kau panjat pokok kelapa, kemudian kau terjun. Haa! Sampailah kat sana. Faham!?”
“Oh. Macam tu kah? Baiklah, terima kasih.”
Setelah melihat gelagat Faqih yang terangguk-angguk mempercayai setiap kata-katanya, Safuan berlalu penuh angkuh ambil tertawa kecil melihat gelagat Faqih yang percaya bulat-bulat apa yang diujarnya tadi.
“Dasar budak bodoh!” dengus Safuan dalam hati sambil berlalu pergi.
*********************
Selepas malam itu, kelibat Faqih sudah tidak kelihatan lagi pada malam-malam kemudiannya. Semua rakan-rakan termasuk ustaznya sendiri merasa aneh dengan ketidakhadirannya itu. Dia tidak pernah ponteng, waima ketika sedang sakit sekalipun dia berusaha menghadirkan diri. Safuan sedikit merasa gelisah dengan keadaan itu. Dia gusar  jika Faqih benar-benar melakukan perkara yang diberitahunya semata-mata ingin melihat tanah suci.
Dia tidak sedikitpun bimbangkan akan keselamatan rakannya itu, tetapi dia bimbangkan pandangan rakan-rakan yang lain kepadanya jika apa-apa berlaku pada Faqih ekoran kata-katanya hari itu. Kegusarannya bertambah apabila si ustaz menanyakan Safuan perihal Faqih kerana rakan-rakan yang lain mengatakan Safuanlah orang yang terakhir berbual-bual dengan Faqih tempoh hari.
Hari berganti hari, sudah hampir sepurnama lamanya Faqih menghilangkan diri. Bukan sahaja daripada majlis ilmu itu malahan seisi warga kampungnya sudah lama tidak terserempak dengannya. Ada sesetengah daripada mereka mendakwa ternampak Faqih membawa bungkusan pakaian sambil menuju ke arah sebatang pohon kelapa tidak jauh dari rumahnya. Mendengar pengakuan orang kampung itu, Safuan semakin gelisah.
“Budak tu betul-betul buat apa yang aku cakap ke?” fikir Safuan teragak-agak.
Tetapi jika Faqih benar-benar berbuat seperti apa yang disebut Safuan, sudah tentu orang-orang kampung menemukan tubuhnya, hidup atau pun meninggal dunia.
 *********************
Malam itu, sekali lagi mereka semua menyediakan cenderamata untuk guru mereka itu. Si ustaz masih lagi gelisah bercampur rindu dengan kehilangan salah seorang anak didiknya itu.
Tanpa berita, tanpa cerita.
Ketika para pelajarnya menghulurkan berbagai buah tangan kepada guru mereka itu, kelihatan susuk tubuh kecil perlahan-lahan menghampiri teratak usang milik guru tua itu.
Setelah beberapa ketika, semua pelajar sudah mula beransur pulang. Hanya tinggal Safuan yang sedang mengemas peralatan belajarnya. Ketika mereka berdua bersendirian di pondok itu tiba-tiba terdengar suara salam diberi.   
“Faqih!” si ustaz menyahut penuh gembira.
“Kemana kau pergi selama ini nak?”
Safuan yang belum sempat pulang terperanjat dengan kehadiran Faqih yang sudah sekian waktu menghilangkan diri tanpa berita. Faqih hanya tersenyum memandang mereka berdua sambil menggalas sebuah bungkusan kuning dibahunya.
“Saya ke Mekah ustaz.” jawabnya bersahaja.
Mendengar pengakuan bersahaja Faqih itu, Safuan mula terpinga-pinga. Jika tidak kerana menghormati si ustaz yang duduk di hadapannya, sudah pasti dia menghamburkan hilai tawa geli hatinya mendengarkan kata-kata Faqih itu.
Si ustaz hanya duduk tersenyum. Namun senyumannya tidak sama dengan senyuman Safuan. Senyumannya bukan senyuman sinis mendengar pengakuan daripada Faqih, tetapi senyuman ingin tahu yang disulami kepercayaan telus kepada anak didiknya itu.
“Macam ni ustaz,” Faqih mula membuka cerita sambil meletakkan bungkusan ditangannya.
“Baru-baru ini saya ada bertanya Safuan macam mana untuk pergi ke Mekah, terima kasih kepadanya kerana memberitahu saya bagaimana cara yang sepatutnya. Katanya kalau nak ke Mekah, saya perlu memanjat mana-mana pokok kelapa dan terjun dari atas. Maka sampailah ke Mekah. Saya lakukan apa yang diajar Safuan dan alhamdulillah, saya benar-benar sampai ke Mekah.” jelas Faqih panjang lebar sambil tersenyum memandang Safuan yang melihatnya dengan pandangan tidak percaya.
Safuan tidak dapat menahan tawa mendengar karutan yang diceritakan Faqih. Suasana di pondok itu tiba-tiba bingit setelah beberapa ketika ia sunyi bagai tak berpenghuni. Si ustaz meleraikan hilai tawa Safuan dan meminta Faqih meneruskan ceritanya.
Faqih menyambung cerita sebenar. Kehilangannya daripada kampung selama hampir sebulan sekali lagi dikaitkannya dengan pemergiannya ke kota suci Mekah. Ujarnya ketika terjun daripada salah satu pokok kelapa di kampungnya itu, dia betul-betul jatuh bersama bungkusan pakaian yang dibawanya di sebuah jalanan di sana. Biarpun menghadapi masalah komunikasi dengan penduduk setempat, dia mampu untuk membawa haluan dirinya di bumi asing itu dan menunaikan ibadah umrah sebagaimana yang dipelajari daripada gurunya itu.
Penduduk Mekah katanya menyambut kehadirannya dengan baik dan ramah. Dia begitu seronok menceritakan pengalamannya berdepan dengan kaabah ketika tawaf, meminum air jernih perigi zam-zam,  melihat makam Ibrahim, mencium batu suci hajarul aswad dan sempat juga dia menziarahi pusara Rasulullah bersama beberapa rangkaian para sahabat di sana.    
Safuan terlopong mendengar cerita Faqih. Dia tidak mampu menilai kebenarannya kerana dia juga tidak pernah sampai ke bumi kelahiran Rasulullah itu. Namun si ustaz yang pernah bertandang ke sana mengangguk-anggguk mempercayai setiap kata-katanya.
“Heh, jangan kau berani berbohong pada ustaz. Kalau kau yang hendak ponteng tu, mengaku sajalah!” suara Safuan.
“Demi Allah, aku tidak berbohong.” akui Faqih bersungguh-sungguh.
“Kalau begitu mana buktinya kau sampai ke sana?” soal Safuan.
Serentak itu Faqih tersenyum sambil membuka bungkusan ditangannya.
“Ketika saya ingin pulang ke sini, saya bingung memikirkan bagaimana caranya. Penduduk di sana mengatakan kepada saya untuk pulang adalah melalui cara seperti saya mula-mula datang. Tapi saya bingung kerana di sana tak ada pokok kelapa. Tapi Alhamdulillah Allah telah memberi jalan kepada saya.” jelas Faqih setelah selesai meleraikan ikatan bungkusannya.
“Saya lihat di sana ada sejenis pokok yang lebih kurang serupa dengan pokok kelapa, cuma buahnya sedikit aneh. Saya panjat pokok itu dan terjun dan saya berjaya pulang ke sini.” tambahnya sambil menghulurkan bungkusan yang terlerai itu kepada gurunya.
“Ustaz, selama ini saya hanya mampu memberikan ustaz kelapa muda yang saya petik sebagai hadiah. Kali ini saya berikan buah ini untuk ustaz, saya petik pada pokok itu di sana sebelum saya pulang. Rasanya manis dan menyegarkan. Tapi saya tidak tahu apa namanya.”
Safuan turut menjulurkan kepala ingin melihat sendiri buah yang dimaksudkan Faqih. Berbiji-biji kemerah-merahan. Aneh sekali baginya.
“Kurma…”
Si ustaz menjawab pendek sambil berlinangan air mata menerima hadiah daripada anak didiknya itu. Dia sedar segala cerita Faqih memang tidak masuk akal tetapi dia sendiri tahu tentang peribadinya yang tidak pernah bercakap bohong. Mendengar pengakuan daripada ustaz itu, Safuan akhirnya akur turut percaya.
Tiba-tiba timbul perasaan dengkinya pula kepada Faqih.
Si ustaz mengusap-usap kepala Faqih penuh kasih sayang. Bayangan pemandangan di tanah suci itu kembali mewarnai mindanya sama seperti setiap keterangan Faqih. Biji kurma yang disuapnya juga menjadi bukti kukuh pemergian anak didiknya itu ke sana.
Melihat keadaan itu, Safuan bangun dari tempat duduknya dan meminta diri untuk pulang dengan  perasaan yang penuh cemburu. Dia tidak dapat menerima kenyataan Faqih yang jauh ketinggalan daripadanya dalam pelajaran lebih dahulu menjejakkan kaki ke bumi Mekah. Malah dia langsung tidak menyangkakan omongan kosongnya tempoh hari benar-benar membawa Faqih tiba ke sana.
Safuan akhirnya nekad dengan penuh amarah cemburu.
Malam itu juga dia mencari mana-mana pokok kelapa yang ada sepanjang perjalanan pulang. Walaupun dia tahu kaedah itu sangat tidak logik namun kedengkian dan keangkuhannya melampaui pemikiran waras manusia.
“Budak bodoh tu ingat dia hebat sangat? Aku akan ke sana juga dan bawa pulang kurma yang lebih banyak daripadanya!”
Dia memilih pokok kelapa yang paling tinggi kerana fikirnya dengan cara itu dia bakal tiba di kawasan yang lebih mulia di Mekah berbanding kawasan di mana Faqih tiba. Setelah sampai di puncak pokok kelapa itu, dengan penuh ketekadan akhirnya Safuan melompat terjun daripada pokok tersebut. Dan dia akhirnya tiba.
Tiba menemui ajal bertemu tuhannya.
 -tamat-

-cerita asal secara lisan oleh Ustaz Hatta, kelas PAFA Tahun 4, SK Kelulut, Mei 2000.
-diceritakan semula secara lisan oleh Farhan Martnong, kelas Fizik 2 Sem II 09/10, CFS IIUM, Feb 2010.
-dikarang semula secara bebas oleh Farhan Martnong, Mei 2010.
Pengajaran :
1.Janganlah bongkak @ sombong ngan kawan2 kite.
2.Ikhlaslah dalam menuntut ilmu.
3.Sayangilah dan hormatilah rakan-rakan sepengajian kite.
4.Jangan panjat pokok kelapa dan terjun kalo nak pergi ke Mekah.

  


4 comments:

  1. Hei.. SAfuan.., Safuan.. semoga roh nya dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  2. ha3,,kalo ak ad anak esok2 x nak r bgi nama faqih or safuab..haha..nk bagi nama farhan..bleh???

    ReplyDelete
  3. nice story..
    with the good lessons..

    ReplyDelete
  4. orang marang bila nak sambung buat cerita lagi?lama dah blog ni bersawang.. :)

    ReplyDelete