Wednesday, July 6, 2011

10 Detik Dramatik Bolasepak.

1.    

1) Manchester United lwn Bayern Munich
    Final Liga Juara-Juara Eropah 1999

   “Kebangkitan Dua Minit”

Manchester United ketinggalan dengan jaringan awal Mario Besler menerusi sepakan percuma. Empat minit masa tambahan diberikan pembantu pengadil. Teddy Sheringham menyalakan kembali cabaran Red Devils melalui jaringan berpunca daripada sepakan sudut minit ke 91. Ketika perlawanan diramalkan akan diheret ke masa tambahan 30 minit, keajaiban berlaku. Sekali lagi menerusi sepakan sudut David Beckham, bola melencong ditanduk sipi Sheringham sebelum singgah ke kaki Ole Gunnar Solksjaer menghadiahkan gol kemenangan Manchester United pada minit ke 93. Kedua-dua gol minit-minit akhir tersebut begitu mengecewakan seluruh pasukan Bayern Munich. Sehinggakan mereka tidak mampu bangun untuk memulakan kembali permainan setelah Solksjaer mengubah kedudukan menjadi 2-1. Setelah 90 minit Bayern di depan, Manchester United meraikan kejayaan empat minit terakhir untuk bergelar Juara Eropah buat kali pertama.

Jaringan kemenangan United oleh Ole Gunnar Solksjaer.

2.      2) Liverpool lwn West Ham United
  Final Piala FA Inggeris 2006

  “Perlawanan Akhir Gerrard”

Diibaratkan sebagai perlawanan akhir Piala FA Inggeris terbaik dalam sejarah. Liverpool ketinggalan 0-2 pada separuh masa pertama menerusi jaringan Dean Ashton dan gol sendiri Jamie Carragher. Namun jaringan Djibril Cisse dan Steven Gerrard berjaya mengikat kembali kedudukan menjadi 2-2. Paul Konchesky menerusi rembatan half-volley menarik menewaskan Jose Reina meletakkan West Ham di ambang kejuaraan. Perlawanan memasuki masa kecederaan di mana barisan Liverpool sudah tidak mempunyai masa yang cukup untuk melancarkan serangan. Dengan perlawanan berbaki beberapa saat, Steven Gerrard  terpaksa melakukan rembatan kencang dari jarak 37 ela ke pintu gol West Ham untuk mencari gol sekaligus berjaya mengikat kembali kedudukan pada minit ke91. Perlawanan berakhir dengan keputusan seri 3-3 namun gol saat-saat akhir Gerrard membunuh semangat melawan West Ham sehingga mereka tewas pada penentuan penalti 2-3. 

Rembatan deras Steven Gerrard di minit akhir perlawanan.
     
           3) England lwn Greece
    Kelayakan Piala Dunia 2002
 
        “Sepakan Percuma Penyelamat”

Sebelum perlawanan terakahir kumpulan bermula, di atas kertas; England perlu sekurang-kurangnya seri menentang Greece pada perlawanan terakhir. Kekalahan hanya akan membuka laluan kepada Jerman, Ukraine atau Greece mencuri tempat ke Piala Dunia sementara harapan mereka bakal terkubur. Perlawanan memasuki masa tambahan dengan kedudukan England ketinggalan 1-2. England dihadiahkan sepakan percuma lewat permainan minit 93 dan dianggap peluang terakhir mereka. David Beckham ditugaskan mengambil sepakan dalam keadaan beberapa pemain England sudah pun terduduk untuk menerima kekalahan. Kejayaan penjaga gol Greece; Antonis Nikopolidis menyelamatkan kesemua set-piece yang dimiliki England sebelum itu menjadikan hasrat  mereka untuk mengikat kedudukan semakin pudar. Beckham mengambil sedikit masa biarpun perlawanan memasuki minit akhir masa kecederaan sebelum melepaskan sepakan melencong yang dinamakan “Magnus Response kick” menewaskan Nikopolidis. Perlawanan berakhir 2-2 sudah cukup menempah tiket England ke Piala Dunia dengan Beckham dijulang sebagai wira.

Sepakan lencong David Beckham melepasi benteng Greece.

4.     4) Chelsea lwn Barcelona
   Semi-Final Liga Juara-Juara Eropah 2009

   “Gol Lewat Tempat Lawan”

Pada perlawanan pertama di Nou Camp, mereka menamatkan perlawanan dengan keputusan seri 0-0. Chelsea mengharapkan kemenangan ke atas Barca di laman sendiri pada perlawanan timbal balik kedua dengan harapan yang tinggi. Harapan melayakkan diri ke final untuk memburu kejuaraan pertama semakin menjadi nyata untuk Chelsea apabila jaringan tunggal Micheal Essien kekal meletakkan Chelsea di depan hingga ke masa kecederaan. Ketika perlawanan berbaki beberapa saat dengan Barca yang bermain 10 orang setelah Eric Abidal dilayangkan kad merah kontroversi, Andres Iniesta menyepikan Stamford Bridge dengan rembatan kencang ke penjuru kanan gol Chelsea untuk mengikat kedudukan. Kedudukan 1-1 meranapkan harapan Chelsea dengan Barcelona berkelebihan menerusi peraturan jaringan di tempat lawan untuk layak ke perlawanan akhir.
5.    
Rembatan Andres Iniesta ke penjuru kanan gol Chelsea.

     5) Terengganu lwn Kelantan
     Final Piala FA 2011

    “Mati Hidup Semula”

Pertemuan Terengganu dan Kelantan di temasya perlawanan akhir julung-julung kalinya berlaku sejak 90 tahun kejohanan bolasepak diperkenalkan di Tanah Melayu pada 1920. Kedudukan 0-0 kekal hingga minit ke 78 sebelum hantaran pantas Shakir Ali bijak disempurnakan Nurul Azwan Roya menerusi bola lambungan melepasi Sharbinee Allawee. Masa kecederaan 7 minit diberikan pengadil ekoran perlawanan yang terhenti seketika di awal babak kedua. Ketika Kelantan diambang kejuaraan, serangan terakhir Terengganu lima saat sebelum perlawanan berakhir mengubah cerita perlawanan itu. Hantaran Ashari Syamsuddin disebelah kanan padang disambut Manaf Mamat yang melakukan larian solo sebelum melepaskan rembatan deras. Sepakan itu berjaya diselamatkan Khairul Fahmi, namun bola melantun menuju tepat ke kepala Daudsu Jamaluddin yang tidak mampu berbuat apa-apa meletakkan bola ke gawang sendiri. Seperti mati hidup semula, gol sendiri itu begitu bermakna buat Terengganu yang akhirnya mendominasi keseluruhan 30 minit masa tambahan. Terengganu muncul juara 2-1 menerusi jaringan masa tambahan minit 108 Nordin Alias berpunca daripada sepakan penjuru.

Nordin Alias meraikan kejayaan menjaringkan gol.

6.   6) England lwn Perancis
    Peringkat Kumpulan EURO 2004


    "Hadiah Masa Kecedaran Zidane"
 
Menemukan dua jaguh dunia dengan barisan pemain ternama, perlawanan dilihat seimbang. England dan Perancis dipisahkan dengan jaringan tunggal Frank Lampard pada awal aksi babak pertama. England berpeluang menggandakan pendahuluan apabila dikurniakan sepakan penalti setelah Wqayne Rooney dikasari. Namun Fabien Barthez menjadi satu-satunya manusia di planet ini berjaya menyelamatkan sepakan penalti David Beckham. Perlawanan bakal berakhir dengan keputusan 1-0 sebelum ia sama sekali berubah. Menerusi dua hadiah bola mati; penalti dan sepakan percuma lewat permainan, Zinedine Zidane membuktikan ketajaman sepakannya dengan menyempurnakan kedua-dua peluang tersebut. Jaringan minit 90 dan 92 itu memberikan tiga mata berharga buat skuad Les Blues.

Zidane menyempurnakan sepakan percuma.

7) Itali lwn Perancis
    Final EURO 2000


    "Kejayaan Gol Emas"

Perancis yang masih segar dengan kejuaraan dunia 1998 bertemu Itali pada perlawanan akhir. Final tunggal yang ditentukan menerusi sistem Golden-Goal (sistem ini telah dimansuhkan) dalam sejarah EURO. Marco Delvechio meletakkan Itali di depan pada minit ke 55 sehingga ke masa kecederaan. Sylvain Wiltord yang masuk sebagai pemain gantian mencuri tumpuan apabila menjaringkan gol lewat pada minit 94 untuk memberi peluang kedua bagi Les Blues. Perlawanan diheret ke masa tambahan sudden-death. Seorang lagi pemain gantian, David Trezeguet menamatkan perlawanan serta merta apabila menyambut hantaran Robert Pires sebelum merembat deras melepasi Francesco Toldo. Perancis akhirnya muncul juara dengan jaringan emas Trezeguet.

Trezeguet dengan half-volley bergaya.

8.    8) Tottenham United lwn Manchester City
    Pusingan ke-4 Piala FA Inggeris 2004

   “Keajaiban Empat Gol”

Manchester City ketinggalan 0-3 seawal babak pertama berdepan Spurs. Prestasi buruk Nicolas Anelka dan insiden kad merah Joey Barton sebelum tamat babak pertama memburukkan lagi keadaan. Sylvain Distin membangkitkan semangat melawan City dengan jaringan minit 48 diikuti jaringan sendiri Anthony Gardner minit 61 merapatkan jurang menjadi 2-3. Ketika permainan berbaki 10 minit, Wright-Phillips mengikat kembali kedudukan 3-3 dengan menewaskan Kessey Keller di pintu gol. Ketika perlawanan bakal berlanjutan ke masa tambahan, Kessey Keller dan seluruh kem Spurs dikejutkan dengan jaringan minit ke 90 City menerusi rembatan John Macken. Perlawanan tamat dengan keputusan 4-3 dengan skrip menakjubkan dilakar pemain-pemain Manchester City yang terlebih dahulu ketinggalan tiga gol. Separuh masa kedua nyata menjadi milik mereka. 

Serangan minit akhir dilancarkan Manchester City.
            
     9) Liverpool lwn AC Milan
     Final Liga Juara-Juara Eropah 2005

    “Kegilaan Enam Minit”

Skrip yang agak sama. AC Milan turun sebagai pasukan pilihan dan membuktikan mengapa mereka dilabel seperti itu. Seawal minit ketiga mereka di depan menerusi volley menarik kapten Paolo Maldini. Keseluruhan babak pertama didominasi sepenuhnya AC Milan yang ditamatkan dengan kedudukan 3-0 menerusi dua lagi jaringan Hernan Crespo. Babak kedua menghadirkan skrip yang berbeza. Kemasukan ‘The Kazier’ Didi Hamann buat Liverpool mengubah tempo permainan. Kapten pasukan Steven Gerrard membakar semangat melawan The Reds menerusi tandukan cantik untuk gol pertama mereka pada minit ke 60. Hanya enam minit kemudian, kedudukan terikat menjadi 3-3. Rembatan melencong Vladimir Smicer minit ke 64 dan sepakan penalti Xabi Alonso minit ke 66 menyempurnakan Misi Mustahil mereka berdepan jaguh Eropah itu. perlawanan kekal terikat 3-3 dan diheret ke penentuan penalti yang dimenangi Liverpool dengan keputusan 3-2.
Gol pertama tandukan Gerarrd untuk kebangkitan The Kop.

      10) Portugal lwn Korea Utara
     Quarter-Final Piala Dunia 1966
          
     "Amukan Eusebio"

Sememangnya Korea Utara mengejutkan dunia pada kejohanan itu. Hadir sebagai pasukan kerdil Asia, mereka mengejutkan pasukan Itali pada peringkat kumpulan untuk mara ke suku akhir. Ini sekaligus menjadikan Korea Utara sebagai pasukan pertama dari Asia yang berjaya mara ke suku akhir Piala Dunia. Pada suku akhir, Korea Utara bertemu dengan Portugal. Mereka berjaya mendahului Portugal dengan 3-0 menerusi jaringan Seung-Zin Pak, Dong-Woon Lee dan Seung-Kook Yang.  Permata hitam Portugal, Eusebio mengubah senario perlawanan.  Eusebio menyumbangkan empat gol berturut-turut dengan dua daripadanya menerusi sepakan penalti menewaskan Chang-Myung Lee. Tidak cukup dengan empat gol Eusebio untuk kedudukan 4-3, Jose Augusto menamatkan perlawanan dengan kedudukan 5-3 menerusi jaringan lewat permainan.

Jaringan keempat Eusebio melenyapkan penguasaan Korea.


p/s: inilah drama dalam bolasepak

2 comments:

  1. hebat abg kite pasal bola

    correction ckit, yg final fa liv vs west ham tuh, gol konchesky bkn volley kn?? cume die nk cross, nasib msk gol

    ReplyDelete
  2. ha'ah. silap sikit. konchesky nak cross dr sebelah kiri padang. tp bola masuk terus.

    dan info tmbahan. liverpool adalah pasukan impian konchesky y die sokong sejak kecil. kejayaan dia skor masa lwn liverpool sgt menggembirakan dia. mungkin pemain west ham sedih dgn kekalahan ni. tp konchesky ttp bangga dgn jaringannya.

    ReplyDelete